کد مطلب:188433 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:231

عیادت بیمار و سخن امام باقر نشان رضایت الهی
جابر بن عبدالله انصاری یار دیرین رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) پیر نورانی و پاك دل بیمار و بستری شده. امام باقر (علیه السلام) برای عیادت به خانه او رفت و در بالینش نشست و با مهر و محبت خاصی فرمود:

ای جابر حالت چطور است؟

جابر: در حالی هستم كه پیری را نسبت به جوانی دوست دارم، مرگ را نسبت به زندگی دوست دارم، بیماری را نسبت به سلامتی علاقمندم، (منظور جابر این بود كه در برابر هرگونه ناملایمات مقاوم و صبور هستم).

امام باقر (علیه السلام) به او فرمود: اما من آنچه را خدا بخواهد دوست دارم، اگر پیری را بخواهد همان را دوست دارم، اگر جوانی بخواهد، به همان علاقمندم، بیماری یا سلامتی، زندگی یا مرگ هر كدام را او بپسندد همان را می پسندم؛



یكی درد و یكی درمان پسندد

یكی وصل و یكی هجران پسندد



من از درد و وصل و هجران

پسندم آنچه را جانان پسندد [1] .





[ صفحه 20]



خاطر جابر با شنیدن این سخن آرامش یافت و شاد و با نشاط شد دست امام را بوسید و گفت: رسول خدا فرمود: كه به من گفت فرزندم باقرالعلوم را می بینی سلام مرا به او برسان. [2] .

توضیح اینكه

سخن امام باقر (علیه السلام) اشاره در این است كه مقام راضی بودن به خشنودی خدا از مقام صبر و استقامت بالاتر است و به طور كلی صبر و استقامت مقدمه ای است كه می توان در پرتو آن دارای مقام شامخ رضای الهی شد.

روایت شده

جمعی به محضر امام باقر (علیه السلام) آمدند و دیدند آن حضرت به خاطر بیمار بودن یكی از كودكان بسیار ناراحت و غمگین است به طوری كه آرامش ندارد.

با خود گفتند: «اگر خدای نكرده این كودك فوت كند امام باقر (علیه السلام) منقلب می شود و ممكن است به حال خطیری بیفتد»



[ صفحه 21]



آنها همچنان حیران بودند تا دیدند امام باقر (علیه السلام) از خانه بیرون آمدند ولی بسیار شادمان و خوشحال به نظر می رسید، با اینكه صدای گریه ای از خانه برخواست نشان می داد كه آن كودك بیمار از دنیا رفته است.

آنها به آن بزرگوار عرض كردند ما نگران حال شما بودیم با خود گفتیم اگر فرزندتان از دنیا برود بی تاب خواهید شد ولی اكنون تو را شاد می بینیم.

امام باقر (علیه السلام) در پاسخ فرمود:

ما دوست داریم كه در مورد دوستانمان در عافیت باشیم، ولی وقتی كه قضای الهی فرارسید، آنچه را خدا دوست دارد و همان را می پسندیم و تسلیم آن هستیم [3] .



[ صفحه 22]




[1] ارشاد مفيد ج 1 ص 165.

[2] اعيان الشيعه ط قديم 15 ص 141 مجالس المومنين ص 117.

[3] فروع كافي ج 6 ص 226 از كتاب امام باقر (عليه السلام) اشتهاردي.